Je bent nu hier: Home » Over Kitty Peetoom » Wijzonol

Wijzonol Sprookje

wijzonol_verfkwast.jpg

Dit is een co-productie van Peetoom Tekstproducties en Xplosief. De opdracht komt via Xplosief. Op verzoek van Van Wijhe Verf wordt de corporate story een echt sprookje. Het heet:

Als ik honderd word
Eensteen en de diefstal van de kleur

De ingrediënten van dit sprookje zijn het resultaat van acht lange interviews en een uitgebreid bezoek aan het kleurlaboratorium en de verffabriek. In het sprookje zijn veel metaforen verwerkt die teruggrijpen op de bedrijfssituatie van Van Wijhe Verf. Daarmee zijn het sprookje, of delen uit het sprookje, goed te gebruiken om een presentatie, rondleiding of klantgesprek over Van Wijhe te illustreren. Steeds kan een actuele ontwikkeling of een strategisch besluit opgehangen worden aan een metafoor uit het verhaal. 

Mijn werk: het uitvoeren van de interviews, het uitwerken daarvan zodat er een 'wolk van kennis' ontstaat over het bedrijf, missie, visie etc. Dan, al sparrend met bureau Xplosief, zoekend naar de metafoor die het verhaal moet gaan dragen. Dat wordt Eensteen, de verfmeester, samen met een vijfkoppige slang, symbool voor het familiebedrijf met al zijn kennis, en ook een knipoog naar de eerste vestiging van de verffabriek, in het Huis met de Hoofden te Zwolle, tegenwoordig Kunstencentrum Muzerie. 

Het sprookje wordt na goedkeuring verteld  op Waterval Internationaal Vertelfestival (1,2,3 juni), voor de gasten van Van Wijhe Verf. We zochten nauwkeurig naar de verhalenverteller die dit kon gaan doen, die in staat zou zijn, geen metafoor te missen en toch de charme van het sprookje overeind te laten. Die vinden we in verhalenverteller Eric Borrias, vakman in het vertellen, net als Van Wijhe vakverf biedt. Borrias  betovert tijdens Waterval niet alleen Van Wijhe-medewerkers, maar weet ook veel gewone festivalbezoekers te bekoren met de queeste van Eensteen in opdracht van de koning, nadat al zijn kleuren zijn gestolen...